Ismételjük át, miért szuper a metanol befecskendezés!

  1. Többlet üzemanyag. Ha nehézkesen bővíthető a gyári benzinrendszer (mint pl. a Dildónál a direkt befecskendezés miatt), akkor a metanol egy egyszerű módja annak, hogy felülkerekedj ezen a nehézségen.
  2. Kopogástűrés. A metanol “emeli” a hengertérbe kerülő üzemanyag oktánszámát.
  3. Párolgás. A párolgás hőt von el, így hűti az égésteret. Hűvösebb környezet=több oxigén.
  4. Nagyon dús keveréke is begyújtható. A dús keverékkel ugyancsak az égésteret lehet hűteni.
  5. DI rendszer esetén tisztítja a szelepeket.

 

Biztos, ami biztos, ismételjük át azt is, hogy miért rossz:

  1. Mérgező. Megvakulsz/meghalsz.
  2. Bőrön keresztül is felszívódik. Megvakulsz/meghalsz.
  3. Illékony, lobbanékony, baromira tűzveszélyes. Elégsz.
  4. A lángjának nincs színe, napfényben láthatatlanul ég. Nem látod, úgy égsz el.

 

Az utolsó pár pontból azért látszik, hogy ez leginkább a bátrak és az ostobák játéka, és csak bizonyos szint felett a profiké. Ahhoz, hogy az embert az utóbbiba sorolják, elég körültekintőnek kell lennie, mert mind a metanol kit beépítésében, mind a használatában van pár buktató. A teljesség igénye nélkül:

  1. A legtöbb olcsó kit kínai PTFE csöveket és push-to-connect összedugós csatikat használ, ezek előbb-utóbb “elhasználódnak”, elkezdenek csöpögni.
  2. Magasnyomású rendszerekről van szó (~200-250 psi, azaz 13,5-17 BAR), itt a csöpögésből elég gyorsan spriccelés lesz.
  3. Ha nincs mágnesszelep a rendszer befecskendező vége előtt, akkor vákuum alatt a motor “beszívja” a metanolt a szívósorba, IC csövekbe, ha a motorba kerül, akkor elég nagy galibát okozhat. A folyadékokat ugye eléggé nehéz összenyomni…
  4. Amikor már van turbónyomás, de még nem kell elindítani a befecskendezést, a nyomás visszatolja a metanolt a tartályba, így amikor a pumpa elkezd dolgozni, a befecskendezés késni fog. (Arról nem is beszélve, hogy szökik a turbónyomás.)
  5. Ha eltömődik egy szűrő, és nem kerül az elvárt mennyiségű metanol az égéstérbe, akkor szegény keverékkel fog futni az autó. Szegény keverék –> hőterhelés, kopogás –> dugó leolvad –> rebuild.
  6. Ha szar a szívósor kialakítása, akkor a központi befecskendezés egyenetlen eloszlást fog eredményezni.

A használat veszélyei úgy csökkenthetők, ha az ember utánaolvas dolgoknak, és használja az eszét:

Probléma Olcsó megoldás Drága megoldás
A metanol gyúlékony Használj 50/50% keveréket, desztvízzel Használj minőségi AN4-es PTFE csövezést, minőségi fittingekkel
A vákuum beszívja a motorba Mágnesszelep
A nyomás visszatolja a tartályba Visszacsapó szelep Mágnesszelep
Eltömődik a szűrő Karbantartás
Nem jut elég metanol az égéstérbe Ima Failsafe
Rossz az eloszlás a szívósor miatt Óvatosabb programozás Port injection

 

Az általánosságok után nézzük, hogy merre ment a fejlesztés.

Múlt évben 50/50%-os víz/metanol rendszerrel nyomultam, egyetlen befecskendezési pont volt, az intercooler után, a pillangószelep előtt kb. 30 cm-el. A befecskendezést (inkább belocsolást) egy Do7-es fúvóka intézte, melynek névleges teljesítménye 200 psi nyomáson 640 ml/perc. A fittingek/csövek kínai push-to-connect cuccok voltak, de mágnesszelepem már múlt évben is volt. 

Alapvetően elégedett voltam ezzel a setuppal, mert nagyon szépet hűtött a töltőlevegőn, és minimális extra üzemanyagot is adott, amivel kb. 10%-kal nagyobb teljesítményre volt képes az autó. A rendszer végig problémamentesen működött. Ami kevés volt, az az extra üzemanyag. Nem kifejezetten a lovakat üldözöm, de kíváncsi vagyok, hogy mire képes az autó egy rendes metanol rendszerrel. 17,5 fok előgyújtással max fordulaton sokkal inkább érződött az “akarat” az autóban, nagyon jó irányba mozdult el a motor karakterisztika a metanol nélküli 10-11 foknyi előgyújtáshoz képest.

Adta magát, hogy áttérjek port injection kialakításra plusz egy kiegészítő központi fúvókára, valamint 100% metanolra. Egyrészt ez több extra üzemanyagot jelentene, egyenletesebb eloszlással, másrészt a több metanol miatt jobb hűtést, nagyobb kopogástűrést. Az ember azt gondolná, hogy ez pikk-pakk megvan, minimális ráfordítással. A valóságban egy ilyen módosítás legalább annyiba kerül, mint egy belépő szintű metanol kit, ha nem többe.

A meló egyik része a meglévő csövezés kiváltása AN4 PTFE csövekkel és fittingekkel. Aki rendszeresen használ AN fittingeket, az tudja, hogy ez egyrészt elég pepecselős munka, másrészt a fittingek sem olcsók. A pumpától a szolenoidig egyetlen hosszabb csőről van szó, a szolenoid után le kell ágazni a központi befecskendezési ponthoz az IC és a pillangószelep közé, valamint a szívósor felé egy visszacsapó szelep beiktatásával. A szívósorhoz 4 db Do2-es fúvóka került (4×180 ml/perc), az IC és a TB közé egy Do3-as fúvóka (1×370 ml/perc). Ez összesen 1090 ml/perc többlet üzemanyag, szemben a 320 mp/perc üzemanyaggal, amit a Do7-es fúvóka szállított, 50/50% viz-metanol keverék esetében. A szívósorhoz kell egy elosztó blokk, ami kiszolgálja a 4 fúvókát. A végeredmény valahogy így néz ki:

Ezt követően kezdődhet a tesztelés. Ehhez érdemes desztvizet használni, különben jobb esetben megvakulsz, rosszabb esetben élő fáklyaként végzed. Én nem igazán készültem mérőedényekkel, viszont szerencsére két projektautó mellett 0 a szekszujális életem (bocs Drágám, csak viccelek!!! :D), így ez lett a teszt setup:

Ez pedig a végeredmény:

Közelebbről jobban látszik, egészen egyenletes a szállítás:

Bónusz:

Azért a teszt elején volt egy kisebb fuckup, amiről készítettem egy videót is. A Do3-as fúvóka nem terített, csak “vizipisztolyozott”. Ebből akár baj is lehetett volna, mert a mikrocseppek baromi gyorsan párolognak a 60 fokos töltőlevegőben, a vízsugár viszont annyira nem. Ha elég víz jön össze, egészen gyorsan sikerülhet hidrolockolni a motort, aminek kiköszönő hajtókarok és árokparti megellés a vége. Azt pedig azért jó elkerülni. A dolog tanulsága annyi, hogy mindent ellenőrizzünk le beszerelés előtt. Vonatkozó videó:

Innentől már csak progizni kell, és indulhat a móka.

Ami hátra van, az a metanol failsafe, ami figyeli az AFR-t a fordulatszám és a nyomás függvényében, és elengedi a nyomást, ha nincs elég nafta. Okos kis kütyü, megér majd egy külön posztot.

A szokásos galéria a buildről:

Hozzászólások