Előszó

Ahhoz, hogy sikeresen járassunk be egy motort, és elkerüljük a rossz bejáratásból eredő kellemetlenségeket (megnövekedett olajfogyasztás és forgattyúsház-nyomás, teljesítménycsökkenés, stb.) nagyjából három dolog kell: ismernünk kell, hogy mi az értelme és célja magának a bejáratási folyamatnak, nem árt némi józan paraszti ész, és kell hozzá némi gyakorlat.

Mivel én eddig egészen pontosan 0 darab motort raktam össze, és csak egyetlen egyet járattam be, egy sokkal okosabb ember, Andre Simon gondolatait fogom tolmácsolni. Andre Simon a HP Academy egyik alapítója, pályafutása alatt több száz motort rakott össze és járatott be. A HP Academy platformján ezt a tudást szívesen osztja meg webinarok és képzések formájában.

A “legendák”

Ezekből van jócskán. Ahány poszt, ahány fórum, sőt, ahány ember, annyi féle vélemény létezik az épített vagy felújított motorok bejáratásával kapcsolatban. Akik valóban gyakorlottak benne, azok is néha buta babonákhoz ragaszkodnak, abból az egészen egyszerű okból, hogy ha valami egyszer bejött, akkor inkább nem változtatnak rajta. Ez valahol érthető, ha egy több ezer dolláros motor épsége a tét. 

Kezdjük a legkárosabb városi legendákkal.

2-3-5000 km-t kell nagyon óvatosan vezetni, anélkül, hogy komolyabban terhelnénk a motort.

Ebben lehet, hogy egykor volt valamennyi ráció, de a modern dugattyúgyűrűkkel és hónolási technológiákkal erre semmi szükség. Sőt, a bejáratás az első 80-100 km alatt megtörténik.

Be kell járatni a csapágyakat, hogy összekopjanak.

Ha egy motorban csapágy csapággyal érintkezik, ott nagyon nagy baj van. A csapágyakat olajfilm választja el egymástól, ha fém-fém kontakt van köztük, akkor vagy idegen anyag került közéjük, vagy nincs olajnyomás, vagy rosszul lett megválasztva az olajhézag. Magas fordulatszámon ez a főtengely torzulása (flexing) miatt is történhet, de ott is vagy a fordulatszám lett rosszul megválasztva, vagy az olajhézag.

Hőkezelni kell az alkatrészeket a motor túlmelegítésével és visszahűtésével.

Az alkatrészek hőkezelését a gyárban végzik, és nem olyan hőfokon, ami egy üzemmeleg motorra jellemző. A hőciklusoknak szerepe van a bejáratásban, de a hőkezelés egy teljesen más állat. MLS (multi-layer steel) hengerfejtömítések használatakor bizonyos termékek esetén a gyártó előírja, hogy az első bemelegítés után, amikor a motor már visszahűlt, húzzuk újra nyomatékra a hengerfej csavarokat. De ez nem a motor hőkezelése.

Az első indításnál hagyjuk alapjáraton járni a motort legalább fél óráig, hogy bekopjanak a gyűrűk.

…Így megbizonyosodhatunk arról, hogy a hónolás barázdái lekopnak, és soha nem tudjuk majd rendesen bejáratni a motort, csak ha újra felhónoltatjuk. Ez nem kis költség, és az előzőleg gondosan kiszámolt dugattyú-hengerfal hézag sem akkora lesz a második hónolás után, mint eredetileg szerettük volna.

SEND IT! Azaz “KÜLDJED!”

A hirtelen terhelés miatt a gyűrűk megégnek, nagyobb darabok kopnak ki belőlük, mint szükséges lenne, némi anyagtranszfer is elképzelhető a gyűrű és a hengerfal között. Ez semmiképp sem tesz jót a motor élettartamának.

A motor bejáratás célja

A motorok bejáratásának valódi célja az, hogy a friss hónolást kihasználva a dugattyúgyűrűk megfelelően kopjanak össze a hengerfallal, és a lehető legjobban zárjanak. Aki ezzel tisztában van, az sokkal felkészültebben nézhet szembe a városi legendákkal, és sokkal könnyebben szelektálhat a használható információk közül.

Mi történik valójában?

Bejáratáskor a hónolt hengerfal barázdái reszelőként koptatják be a gyűrűket, miközben a barázdák éles részei lekopnak. A barázdák közé felhordott olaj segíti a kenést és szabályozza a kopást. A kopási folyamat viszonylag gyorsan végbemegy, a “bejáratási ablak” nem egy napokban vagy X ezer kilométerben mérhető intervallum, tehát érdemes jól kihasználni. A jól bejáratott motorban alacsonyabb az égéstérből a gáz-leszivárgás (ami a forgattyúsház-nyomást emeli), kisebb az olajfogyasztás, nagyobb a teljesítmény.

Ahhoz, hogy összeálljon a kép, fontos megértenünk, hogy a dugattyúgyűrűket nem az szorítja a hengerfalhoz, hogy valamelyest össze vannak nyomva, amikor a dugattyúk a helyükre kerülnek. Emitt egy gyönyörű kép arról, ahogy az égés közben felaszabaduló gázok lefelé ható nyomása lenyomja és kifelé kényszeríti a gyűrűt:

Ebből egyértelmű, hogy az égéstérben felszabaduló nyomás mértéke az elsődleges befolyásoló tényező, ami a kopást és annak sebességét befolyásolja. Alapjáraton ez a nyomás értelemszerűen jóval alacsonyabb, mint maximális terhelésen.

Hosszú, egyenletes, alacsony terhelés esetén nem használjuk ki megfelelően a bejáratásra használható időt, nagy terhelés esetén a frissen hónolt hengerfal barázdái, és a hozzájuk préselődő gyűrűk olyan hőt generálnak, hogy mind a kettő károsodhat, megéghet.

A legjobb eredményt tehát akkor érjük el, ha bejáratásnál a terhelés nélküli, vagy alacsony terhelésű szakaszok és a közepes vagy nagy terhelésű szakaszok váltják egymást, így a gyűrűknek és a hengerfalnak is van ideje visszahűlni.

Speciális esetek

Mielőtt rátérnék a pontos procedúrára, nézzük meg egy jellemző esetet, ami módosíthatja azt. Ilyen eset, ha a bejáratós motorban bejáratósak a vezérműtengelyek is.

A vezérműtengely gyártója minden esetben meghatározza a tengely bejáratásához szükséges procedúrát, ha nem aliexpresszes beszerzésről van szó. Ezt érdemes előnyben részesíteni a standard motor bejáratási procedúrával szemben, még akkor is, ha látszólag ellentmondásos dolgokat követel meg a gyártó.

A “flat tappet” tőkéknél ez kiemelten fontos, sőt, ezeknél okozhat igazi problémát, ha nem tartjuk be a gyártó előírásait. Jellemzően vezérműtengely bejáratásnál a következőket kell tenni:

  • A vezérműtengelyt gondosan tisztítsuk meg beszerelés előtt
  • Minden szelephez új vagy felújított (felpolírozott) tőkéket használjunk
  • Alkalmazzunk moly alapú összeszerelő pasztát, ezt legtöbb esetben biztosítja a gyártó
  • Jó minőségű de ásványi alapú olajat használjunk a bejáratáshoz (vagy ZDDP adalékolt bejáratós olajat)
  • Indításnál azonnal emeljük a fordulatszámot 2500 fölé
  • 15-20 percig járassuk a motort váltakoztatva 2500 és 3500-as fordulat között
  • A procedúra végén cseréljük le az olajat és az olajszűrőt.

Gyártótól függően az ajánlások változhatnak.

A motor bejáratás folyamata

Az előkészületek egy motor bejáratásánál legalább olyan fontosak, mint a procedúra maga.

Alapvetések

  1. A bejáratáshoz használjunk jó minőségi ásványi olajat, vagy motorsport felhasználású bejáratós olajat. (Pl. Millers) Bejáratós olajból van olyan is, ami kerti gépekhez való, ez értelemszerűen egyenes út a katasztrófához. A szintetikus olajak a kopásállóságuk miatt nem alkalmasak a bejáratáshoz.
  2. Az ásványi olajhoz mindenképp használjunk ZDDP adalékot (vagy helyette bejáratós olajat) ha a vezérműtengelyek is újak, és tőkés a hengerfej.
  3. Az ásványi (vagy bejáratós) olaj legyen ugyanolyan viszkozitású, mint az az olaj, amivel járni fogunk, ha bejárattuk a motort.
  4. Ellenőrizzük indítás előtt a folyadékszinteket.
  5. Az olajnyomást és a vízhőfokot folyamatosan figyelemmel kell kísérni a procedúra alatt. (Az olajat rendes olajnyomás műszerrel.)
  6. Bemelegítés közben és utána is (10-15 percenként) érdemes figyelni olajfolyásra, vagy bármilyen szivárgásra.
  7. Néhány MLS hengerfejtömítés esetében a gyártó nem javasolja az első bemelegítést úgy, hogy a hűtőrendszerben glikol van. Ilyenkor használjunk ioncserélt vizet, később töltsük fel a rendszert fagyállóval.
  8. Az olajpumpát a motor összerakásakor “élesíteni kell”, azaz fel kell tölteni vagy vazelinnel, vagy összeszerelő pasztával, hogy könnyebben fel tudja kapni az olajat.
  9. Az első indítás előtt a gyújtógyertyákat eltávolítva, benzin befecskendezés nélkül indítózzunk, kis megszakításokkal, míg fel nem épül az olajnyomás. (A gyújtógyertyák eltávolítása miatt kisebb terhelés lesz a csapágyakon, és a gyűrűkön.)
  10. Az olaj felkapatása közben érdemes stroboszkóppal ellenőrizni, hogy jelen van-e a gyújtás. (Nem azt, hogy létezik-e, hanem azt, hogy jól van-e beállítva a jeladó…)
  11. A turbó olajbetápja előtt legyen egy 10 mikronos szűrő. A bejáratós motor és a turbó örök ellenségek.

A bejáratás menete

A motor bejáratása történhet közúton, de teljesítménymérőpadon is, kontrollált körülmények között. Ez utóbbi mindenképp javasolt, ha van az embernek hozzáférése.

Ha újak a vezérműtengelyek, akkor a bejáratást kezdjük a gyártó ajánlásával. Amennyiben erre nincs szükség, kövessük a következő eljárásrendet:

  1. Az indítás előkészületei, és maga az indítás történjen az “Alapvetések” fejezetnek megfelelően.
  2. Az indítást követően ellenőrizzük a megfelelő működést. (Nincs kopogás vagy mechanikus zörej, nem ömlik sem az olaj, sem az üzemanyag, sem a hűtőfolyadék.)
  3. Az első 15-20 percben 2000 és 3000-es fordulat között, 10-30%-os gázpedálállás mellett 10 másodpercig terheljük enyhén a motort, majd 10 másodpercig hagyjuk, hogy motorféken visszahűljön. (Teljesítménymérő padon ez egyszerűbb, fokozzuk az ellenállást majd visszavesszük, közúton enyhén fékezzünk, miközben kevés gázt adunk, hogy ne essen vissza a fordulat. A kulcs az, hogy csak annyira fékezzük meg az autót, hogy maximum 30%-os gázpedálállás mellett ez kompenzálható legyen. Folyamatos fékezésről van szó.)
  4. A következő órában fokozatosan közelítjük a maximális fordulat 2/3-át, és a gázpedálállás 60-70%-át megfékezésnél. Mindig hagyjunk időt a visszahűtésre. A terhelés alatti időszakok maradjanak 10 mp-en belül.
  5. Az óra végére a bejáratás 80%-ban megtörtént. Ellenőrizzük a folyadékszinteket, cseréljük le az olajat és az olajszűrőt. Az olajcserénél még mindig ásványi vagy bejáratós olajat használjunk. Az olajszűrőt érdemes szétvágni, és megnézni, hogy mi akadt fenn a lamellák között. A rézdarabok jelenléte pl. csapágyproblémára utalhat, amit orvosolni kell.
  6. Az olajcsere és az ellenőrzések után 5-10 MP-es padlógázas gyorsítások, ugyancsak rövidebb magas fordulatszámú terhelés már engedélyezett, de mindig hagyjunk időt a visszahűlésre. Változatos körülmények között megtett 200 km után cseréljük le az olajat és az olajszűrőt. Az olajcserénél már használjuk az általunk kiválasztott, nem bejáratásra szánt olajat.
  7. Az első olajcsere a végleges olajon történjen meg az olajcsere-periódus negyedénél. (Közúton használt személyautó esetén.)

Pár jótanács

Amennyiben lehetőség van rá, érdemes padon csinálni a bejáratást.

Remek ötlet segítővel végezni a procedúrát, így nem nekünk kell kiugrálni az autóból, hogy ellenőrizzük az alapvetésben leírtakat.

Kiváló ötlet loggolni közben, és rögzíteni az adatokat. Talán ennél is jobb ötlet figyelemmel kísérni azokat.

Sok szerencsét!

 

Hozzászólások