Nem is tudom, hol kezdjem. Kezdem az Rx-el.

Az év elején felkerekedtem, és találtam egy “helyi” céget, akik már dolgoztak nekünk (értsd: a családi romot hozzájuk hordtuk), és láttam ám, hogy nagy BMW restaurálós projektekben vannak benne. Na, nekem se kellett több, megkérdeztem, hogy akarnak-e nekem kasznizni meg festeni, mondták, hogy hát persze, aztán amikor megegyeztünk, akkor nyomtak egy mégse gombot. Bővebben itt. Egyébként kifejezetten bánom, hogy így alakult, mert nem lett volna olcsó, de nagyon jók a munkáik.

Kiindulva abból, hogy az Rx-7 kaszni és alkatrészek ára csak felfelé megy, a tárolásuk megoldott, és csillió forint, mire az Rx-ből autó lesz, úgy gondoltam, hogy azzal foglalkozok inkább, ami működik. Így átnyergeltem az MPS-re, amiben amúgy is kotlódik a kompresszió, de erről majd később. Az MPS sokkal könnyebb pálya, mint az Rx, és sokkal kevésbé vagyok másoknak kiszolgáltatva. Piroska (a piros Rx) kaszniját leadtuk szépen bontásra, abból az irányból sincs már nyomáskényszer.

Nem utolsó sorban az MPS szuper tapasztalatszerzés, hogy hogyan működik gyakorlatban egy rendes motorépítés, illetve hogy lehet egy ilyen projektet úgy csinálni, hogy vége is legyen, ne csak eleje, utána meg vergődés. A szakmai része mindenképp érdekes lesz, de kijártam mindenféle tanfolyamot, most már tudom, mi az a rod balancing fixture, és ha valaki ezt tudja, akkor bármilyen (nem rotary!) motort össze tud rakni. Hiszen ez köztudott. 😀

Közben elfogyott az első palack argonom, majd lassan a második is. Hát ez a TIG welding nem a kézremegős dagadékok sportja, mint az kiderült. Pöttyözgetek meg kókányolgatok, összeraktam egy satuasztalt, amiben se merőleges, se párhuzamos, de a világmindenség összes törvényét kijátszva valamiért nem billeg. Szereztem rá kazánlemezt is, mert csodával határos módon találtam egy olyan céget, akiknél

  1. van lemez
  2. a lemezt el tudják vágni
  3. az elvágott lemezt el tudják szállítani

Tudom, hogy ezek nem tűnnek nagy dolognak, pedig kérem azok. A pöttyözgetésben csináltam egy CSAVARZSIRÁFOT(!!!) gyakorlás címszóval.

Ez mondjuk sztem elég fasza lett.

Ez a hegesztés pont jó ürügy arra, hogy a műhelyes topikkal folytassam. Ugye van a műhely, ahol vagyok, mert bérelek egy helyet, és ott tudok dolgozni. Ugye? Nem! Azért nem, mert az elmúlt pár hónapban (10? 11?) az utolsó 1 hónap kivételével egy kupleráj volt az egész, ahol minden munkafolyamat azzal kezdődött, hogy egy fél órát pakoltam, hogy legyen helyem, majd egy fél órát kerestem a cuccaimat. Ezzel mondjuk elég gyorsan teleszaladt a péló, így a műhely átminősült Rx-tárolóvá.

Ezzel párhuzamosan elkezdtem pakolgatni a garázst, munkapultot csinálni, satupadot, kiutálni a homokozójátékokat, bringákat, stb., hogy legyen egy hely, ahol szerelni tudok. A negatívum az, hogy nincs csápos emelő, ami egyébként rögtön luxuscikké válik a megszokottból, amint bakokról vagy aknából kell dolgozni. De! Rend van, van hatalmas munkapad, satuasztal, szerszámok, műszerek, egy csomó (de tényleg, 2 polcnyi) célszerszám, és van egy akna. Nem szuperideális, de ennél sokkal szarabb kis sufnikban szerelgetnek emberek, úgyhogy egy szavam sem lehet.

Íme:

És ezzel el is értünk a Dildóhoz. Hát, volt, hogy feladta a leckét, nem volt szopóroller-mentes a múlt szezon. Olyan kis dolgok voltak ezek, amit minimális odafigyeléssel meg lehetett volna úszni, de nem volt anno vagy tudás, vagy odafigyelés, aztán így sikerült megszívni dolgokat.

Az első talán a beszakadó benzinnyomás volt. Nem nagy cucc, de ki kellett szedni a tankból a kosarat, a kosárból a pumpát, és ez lett volna a 3. alkalom, hogy le kell eresztenem a tankot, és alulról valahogy kiumbuldálni (nem ismeritek az umbuldált, mi?? :D) a pumpát. Ez lett volna a 3. alkalom, amikor beszopom, hogy a szerelőnyílást nem sikerült a benzinkosár fölé pozícionálni, így fogtam, és csináltam saját szerelőnyílást dremellel. Persze vmi gumitömítés mozdult el, mert anno bénán raktam össze. Sebaj, összeraktam jól, probléma letudva. (Ez persze egy több hetes szopóroli volt, mert nem a pumpánál kezdtem a hibakeresést, hanem a HPFP-nél, utána spill valve tisztítás, satöbbi.)

Ezt követően elmászott az AFR (ekkor már kapta a metanolt rendesen, mind a négy tüttében és az intercooler után is), lehetett újraprogizni. Persze közben kiderült, hogy a Devil’s Own meth fúvókák közül az egyik nem terít, hanem csorgat, mert fellazul benne valami. Ha metanol van az autódban, akkor tuti ez az a jó hír, amire vágysz! 🙂 Én is így voltam ezzel, de addig mókoltam vele, amíg minden jó lett.

AFR még mindig szar, boost leak keresés. Természetesen kiderült, hogy megadta magát a CorkSport BPV, innen is üdvözlöm a kurvaannyukat, hogy 200 dollárért nem tudnak egy olyan BPV-t csinálni, ami nem ereszti a nyomást 1 BAR fölött. Rendeltem egy GFB-t, tökéletes. Ezt követően 1-2 pull-ig minden remek volt, hanem aztán megint elszállt az AFR. (Közben folyamatosan próbáltuk finomítani a programot, de így azért elég nehéz…) Kiderült, hogy a macifüles szuperbilincseim folyamatosan lelazulnak. Használok vagy 5-öt, de – mint kiderült – ellenőrizgetni kell őket, vagy menetrögzítőzni, mert kifúj az IC csövezés. Nem tudom, melyik hülye mondta, hogy macifüles szorítókat kell venni, de mindegy is, mert én meg elhittem. Azóta már utánamentem a tudománynak (haha!), és ha nincs pénzed csilivili LPS AlphaLoc-ra, akkor a legjobban a tök egyszerű, de jó minőségű szorítóbilinccsel jársz, mert az egyenletesen szorít. Yeah.

Mondjuk az AlphaLoc meg elég jól néz ki. Bár ennyi pénzért ne is nézzen ki szarul…

Nagy nehezen összeállt a Dildó, bár a 3L-es metanol tank kb. 5 gyorsítás alatt apadt a harmadára. Ez lett a vége, mindenki lássa meg azt a számot a chartból, ami neki kedves. +/- 10%, ahogy mondani szoktam:

Az “i”-re az tette fel a pontot, amikor kidobtam a CorkSport airboxot, ami ugyan jó szolgálatot tett az elején, de már inkább akadályozott, mint segített, és kapott egy hűtőbetétet az autó. Így a levegő sem a motor tetejére, hanem remélhetőleg a mindenféle radiátorokhoz érkezik meg.

Azért a PI metanol rendszer elég jól néz ki. 😀

Innen vezetném át, hogy mik a jövőbeli tervek. Az a VD chart, ott kicsit feljebb, amiből a legjobb mérés (ami biztosan nem igaz) 45x ló keréken, elég szomorú (de nem meglepő) végkifejlet volt. Már amikor a meth PI tunyát elkezdtük gyártani, akkor tudtam, hogy elég alacsony a kompresszió a motorban, ami nem kétséges, hogy a profi motorépítés eredménye. A szezon végére meg is érkeztem mind a négy dugónál 10,5 BAR közelébe, ami még nem a minimum (8,8), de semmiképp sem az elvárt (12,5) szint. Már egy ideje érlelődött, hogy ebből bizony rebuild lesz.

Mostanra jutottam el odáig, hogy felszereltségben és tudásban azt mondom, hogy menni fog, ha a gépműhelyek is úgy akarják. Voltak nagyravágyó terveim Datron nedves hüvelyekkel (hehe) és 90mm-es dugókkal, de ezek mostanra egy amolyan “használjunk fel mindent, ami nem gatya és használható” tervvé alakult át. Mindenki ijesztgetett vele anno, hogy mennyibe kerül egy wankel rebuildje, hát egy egyszerű L3-VDT-é sem olcsóbb, sőt.

Búcsút mondok a metanolos felhajtásnak is, bár imádtam, de a Devil’s Own fúvókák korántsem annyira megbízhatóak (szerintem) mint amennyire ez elvárható lenne. Egy teljes másodlagos (injektoros, pumpás, rendesen vezérelt) metanol rendszer kiépítése pedig baromi drága, főleg egy 2-300 lovat (ami egyébként nem is sok) kiszolgáló metanol pumpa ára az, ami egyáltalán nem barátságos. Az már szinte részletkérdés, hogy mindenből olyan keresztmetszetű és átfolyású kell, mintha egy tankot akarnék ellátni üzemanyaggal. Korrekt kompromisszum lenne az E85, de azt meg jól kivezették az EU piacról. Köszönjük.

A terv most egy EFR 7163, ami egy NAGYON jó turbó, valahol 500 és 550 WHP körül van a vége. (60lb/min levegőt szállít.) Lesz egy másodlagos benzinhíd, az ST intake előre láthatóan marad, azon egyszerű okból, hogy nincs igazából jobb. Megpróbálok a motortérből és a kábelezésből is valami olyat faragni, ami vállalhatóan néz ki. (Pl. az IC csövek alul lesznek elvezetve, az ECU, SplitSecond és a WOT box kap egy rendes, direkt erre a célra készített dobozt, a vákuum/boost és PCV csöveket AN csövekre cserélem. Apróságok, de jelentősen hozzátesznek az élményhez.

Most az elsődleges feladat a motor kiszerelése és a gépműhelyes teendők, a részegységek állapotától függően rendelek majd alkatrészeket. Addig gyönyörködjetek az EFR turbóban és a Full-Race sallangban. 😉 (KösziLevi, KösziBali!)

 

Hozzászólások