De mielőtt belecsapnánk, egy kérdés: nem az a legszebb az életben, amikor elindulunk felderíteni egy hibát, és kapásból belerobban az arcunkba egy másik? Dehogynem! Mutatom:
Bizony, ez a ~25000 km-t futott szupertuning CorkSport turbó. Annó 1000 USD volt, most megkérdeztem, hogy mennyi hozzá a középrész. 600 USD. Szupi.
Visszatérve a magasnyomású pumpához, emitt az átemelt poszt a Magyar MPS FB csoportból:
A mai ismeretterjesztő posztban a múltkori VVT szelep után egy újabb csendes gyilkost szeretnék bemutatni, aminek ténykedésére rendes diagnosztika/loggolás nélkül ugyancsak nem derül fény. Cserébe mindenkit érint, akinek MPS-e van, és simán ki tud nyírni egy motort. (Ellentétben a VVT szolenoiddal, ahol “csak” a teljesítmény csökken.)
TL,DR; Van egy szelep, ami menetrendszerűen elkoszolódik, néha meg kell tisztítani, ezzel meg lehet előzni, hogy szétszaladjon a ménes.
A történet szereplője a “spill valve”, lövésem sincs a magyar nevéről, gondolom bukószelep vagy túlfolyószelep lehet. Mindenesetre a magasnyomású pumpa tetején található, és (a teljesség igénye nélkül) azt szabályozza, hogy az alacsony nyomású benzinkörből mennyi üzemanyag menjen a magasnyomású pumpához.
Ez lehet sok üzemanyag, pl. ha a motor nagy teljesítményt ad le, és szükség van a benzinre, ill. kevés, ha pl. alapjáraton jár a motor vagy van nyomás a magasnyomású rendszerben, amit el lehet használni. ***
Egészen addig minden rendben van, amíg a szelep nem koszolódik el, és nem kezd el akadni. Meg tud akadni pl. félig zárt állapotban, amikor igazából a magasnyomású pumpának szüksége lenne a benzinre. Ez az akadozás nálam 147.000 km környékén következett be.
Miről lehet észrevenni a hibás működést? Igazából nincs szembetűnő jele. Magas fordulaton padlógázas gyorsításnál lehelletnyit torpan az autó, vagy visszavesz a teljesítményből. Amikor ez megtörténik a ~115 BAR benzinnyomásból már csak ~60 van a rendszerben. Fincsi. A terhelésen eltűnő benzinnyomás kopogást eredményez, a kopogás elolvadó dugókat, az elolvadó dugók megszoruló motort, a sztori vége simán lehet egy extra szellőzőnyílás a blokk oldalában, amin egy hajtókar kukucskál kifelé. ![]()
Szerencsére a PCM elveszi a turbónyomást, amikor az injektorok kihasználtsága megközelít egy szintet. Tehát ha fogy a benzin, nő az injektorok “nyitvatartási” ideje, majd amikor ez az idő átlép egy százalékos értéket, a PCM elveszi a nyomást. Így végül kevesebb benzin kell a hibamentes működéshez. Adná magát a mondás, hogy “Akkor sz@rni rá!”, de a PCM csak annyi nyomást tud elvenni, amennyi elektronikusan szabályozható. A nyomás jelentős része a feltöltő rendszer mechanikai adottságai miatt fel fog épülni, és előbb-utóbb az extrém szegény égés miatt ki fogja nyírni a motort. (Wastegate spring vs. EBCS…)
A csatolt képeken látszik az elkoszolódott szelep, és látható pár log is. A logokon látszik maga a jelenség. A barna vonal a fordulatszám, a sötétkék a turbónyomás, a bordó/vörös az injektorok “terheltsége”, és az ugráló zöld vonal a magasnyomású pumpa által előállított nyomás. A világoskék a kopogás. ![]()
08.25-i log: utólag-okos-kapitány bizonyára rámutatna a benzinnyomás lassú és nagy kilengéseire, de ezen a logon simán csak annyi látszik, hogy jól ki vannak hajtva az injektorok, és a vége felé kicsit beszakad a turbónyomás.
08.29-i log: az előző log óta 300 km telt el, más változtatás nem történt. Az látszik, hogy 6000 környékén nagyon durván beszakad a benzinnyomás, a turbónyomást amennyire lehet, megpróbálja elvenni a PCM. Kipp-kopp, egy kis kopogás is jelentkezik.
09.07-i log: a szelep tisztítása után három változás tapasztalható. 1., a zöld vonal hullámzása sokkal élénkebb, látszik, hogy a benzinnyomás lelkesen közelítgeti a PCM által előírt értéket. 2., A max injektor terheltség lényegesen kisebb, mint a 29-i logban, és alacsonyabb a 25-i lognál is. 3., A turbónyomás egészen egyenletes, a felső fordulatszám-tartományban sem szakad be.
Itt egy link, hogy hogyan kell megtisztítani a szelepet. Nem nagy mutatvány: http://www.mazdaspeedforums.org/…/how-remove-disassemble-h…/
***: ezt sokkal szebben és pontosabban is le lehetne írni, meg is érdemelnék a rendszert kifejlesztő mérnökök, de kapják be, mert nem tettek a pumpa alkatrészeire olyan bevonatot, ami megakadályozná vagy legalább csökkentené a szennyeződések lerakódását. Okosság-trógerség 1:1
Pár kép: