Az előtörténet annyi, hogy próbálom egy tunerrel együtt belőni a metanol/víz befecskendezést, és ilyenkor elég sokat kell loggolni. Ezekből a logokból lehet látni, hogy az ECM programjában eszközölt apró változtatások milyen hatással vannak a valós működési paraméterekre. (Turbónyomás, benzin-levegő keverék, kopogás, stb.)
A tuner gondolt egyet, és megkért, hogy loggoljam le az “Actual VVT Advance” paramétert. Ez mutatja meg, hogy az aktuális fordulaton és terhelésen az “okoskerék” (jó hülye név) hány fokkal állítja előre a szívó oldali vezérműtengelyt.
A logból kiderült, hogy a beállítási paraméterek és a valóság között nem nagyon van összefüggés az én esetemben. Ahol 30 fokot kellett volna “beletekerni” a szívó oldali vezérlésbe, ott 24-et tekert. Ahol 23-at kellett volna, ott 11-et. NAGYON nagy különbség volt az előírt működés és a valóság között.
Mivel a VVT ~20000 kilométerrel ezelőtt volt cserélve, gyanús lett a VVT kerék olajnyomását szabályzó szelep. (OCV – oil control valve, vagy simán VVT solenoid – VVT szelep.) Szerencsére volt itthon egy “alig használt”, kicseréltem, és el sem hiszem, de tényleg ez volt a gond.

Ami viszont para ebben a történetben, és ami miatt megosztottam:

1. Az ECM csak akkor dob hibakódot (P0012 – Camshaft Position A – Timing Over-Retarded), ha az elvárt és a tényleges érték között LEGALÁBB 10 foknyi különbség van, és a különbség LEGALÁBB 5 MÁSODPERCIG fennáll! Ilyen kb. alapjáraton következik be, de akkor a VVT kerék a sz@r, nem a szelep. (Mondjuk az nagyobb szopás.)

2. Csak méréssel/loggolással lehet megbizonyosodni arról, hogy a hiba fennáll. De arról is, hogy nem áll fenn.

3. Elvileg ha ellenállást mérünk a VVT szelepen, (referencia érték 6.9-7.9 Ohm 20 C°-on), akkor ki lehet szűrni a hibásakat. Dehogy lehet. 

4. Ha nem nyit rendesen (mármint időben) a szívó oldali vezérműtengely, az elég negatívan befolyásolhatja az alacsony fordulaton leadott nyomatékot. Teljesítményt vesztünk!

5. A csatolt videón először egy jó, majd egy rossz szelep látható. A működésükön nem sok különbséget látni. Pedig a rossz 10 fokkal később nyit!!!

Bónusz azoknak, akik átrágták magukat ezen a kisregényen: megkérdeztem a tunert, hogy milyen megfontolásból loggoltatta velem az “Actual VVT Advance” paramétert. Azt mondta, hogy megérzés volt, mert az ilyen korú autóknál gyakran előfordul hogy tönkre megy a VVT szelep, és nem lehet észrevenni. Pfáááááá!

146.000 km van az autóban, a VVT 120.000-nél volt cserélve, kifejezetten biztonsági szempontból. (Szét volt bontva a motor, logikusnak tűnt ez a preventív lépés.) A VVT szelep 26.000 km múlva lett cserés. Mondjuk ki tudja, mióta nem működött rendesen…

TL/DR;
Vezérlés cserénél cserélj VVT szelepet.

Forrás: Mazda MPS Garage (HUN)

Galéria:

Videó először egy jó, majd egy rossz szelepről. A működésben nem látszik sok különbség, de a 2. szelep már nem tudta ellátni a feladatát:

 

Hozzászólások