Úgy érzem most így a tervezési fázis vége felé sikerült elhajolnom egy headshot elől. Egy kicsit hosszú a történet, de megéri végigrágni, ha valaki autót akar (át)építeni.

Mit csinál egy motorvezérlő? Alapjaiban véve tök egyszerűen működik. A motor szenzorainak adatai alapján (fordulatszám, gázpedálállás, szívósornyomás, légtömegmérő, hőmérséklet, lambda, stb.) megpróbálja üzemeltetni a motort, hogy Te eljuss A-ból B-be. Ez nagyon leegyszerűsítve azt jelenti, hogy kiszámolja, hogy mennyi benzint kell bejuttatnia az égéstérbe, és azt a benzint mikor kell meggyújtania.

Valahogy így.

 

"Oké, de erre egy röpsúlyos gyújtásrendszer és egy karburátor is képes." - mondhatnád. És tök igazad lenne. A. Graham Bell vagy Corky Bell a témában írt könyveit böngészve a legtöbb olvasó számára egyértelművé válik, hogy ha csak teljesítmény szempontjából vizsgálunk egy motorvezérlő rendszert, akkor bizony korai a jó öreg karbit temetni. De akkor miért kellett ennyire elbonyolítani az egészet? Ennek több oka van. Megvan esetleg az 1973-as olajválság?

Forrás: Business Insider

 

Persze nem egyik napról a másikra változott meg a világ, de elindult egy folyamat, melynek egyik fő célja a fogyasztás és az emisszió visszaszorítása volt. Hiszen mi adagolhatná a benzint optimálisabban, mint egy számítógép, mely képes tucatnyi faktor figyelembevételével dolgozni? (Esetleg egy számítógép, ami érzékeli, ha az emissziós értékeit mérik! :)) 

Az OBD szabványok megjelenésével lassan beköszöntött a computerizált motorvezérlés kora, és mire észbekaptunk, jórészt át is vette a hatalmat a vezetési stílusunk felett. A legtöbb ember esetében ez nem baj, de vagyunk páran, akiket kifejezetten zavar, ha a lábunk alatt tiport gázpedáltól nem bovden megy a pillangószelepig, hanem csak egy elektromos kábel. (És az is csak a motorvezérlőbe.)

A drive-by-wire működés elkerülése döntő érv volt az Rx-7 mellett, egy elektromechanikus állatot szerettem volna, ami mindkét világ előnyeit birtokolja. Mivel az Rx-7 esetében a meglévő vezérlő módosításának lehetősége elég korlátozott (nem úgy, mint pl. egy Honda esetén), maradt az új egység beszerzése. Van a két lehetőség között egy tákolós megoldás is, amikor a motorvezérlő kimenő/bemenő jeleit egy másik számítógép módosítja (piggyback). Ez a megoldás bár vitathatatlanul költséghatékony, de miután a lehetőségei elég korlátozottak, így soha nem volt a kedvencem.

Adja magát a kérdés, hogy mit szerettem volna egyáltalán vezérelni az autóban? Milyen követelményeket támasztottam a motorvezérlővel szemben? A motorvezérlőt érdemes némi tervezés és gondolkodás után kiválasztani. Lehet, hogy az elsőre drágának tűnő megoldás igazából megtakarítási lehetőség lesz! (Ritka az ilyen, becsüljük meg!)

  • Gyújtás/befecskendezés, ez az alap. Ezt lehetőleg gyári szinten, tehát a gyújtást táblázatban, a fordulatszám és a nyomás függvényében, a befecskendezést pedig az RX7-re jellemző “átterheléses” megosztással az elsődleges és másodlagos injektorok között, ugyancsak táblázatban. Mindkét funkciót lehessen listák vagy táblázatok segítségével módosítani a környezeti és üzemi hatások függvényében. 
  • Be lehessen normálisan állítani az injektorokat és a szenzorokat. (Offset, lag, stb.)
  • Használja a gyári kopogás szenzort, azért van.
  • Vezérelje az elektromos ventillátort, ami még nincs, de majd lesz.
  • Használjon gyári, vagy gyárihoz hasonló (nem méregdrága!) szenzorokat.
  • Tudja vezérelni az alapjárati szelepet.
  • Lehessen rendesen loggolni. Legyen lehetőség opcionális bemeneti adatok loggolására.
  • Ha lehet, loggoljon offline is, tehát ha nincs rádugva laptop.
  • Használjon szélessávú lambdát! Különítse el a zártciklusú és padlógázas működési módot.
  • Vezéreljen (és loggoljon) elektronikus turbónyomás szabályzót.
  • Legyen ezen kívül legalább 3-3 kimenete és bemenete. (Tudjak vezérelni vele egyéb dolgokat, ha úgy alakul. Pl. metanol befecskendezés, traction control.)
  • Ne legyen 1500 dollár.
  • Legyen elterjedt, jó támogatással, informatív fórummal.
  • Tudjon külső gyújtástrafókat vezérelni
  • USB programozás, nem a 80-as években vagyunk, hogy soros kábelt használjak hozzá.

Amikor az előre gondolkodást írtam, akkor azt úgy értettem, hogy MÉG MIELŐTT megveszek egy autót egy új motorvezérlővel együtt. Amit természetesen valaki más választott ki, az ő igényeinek megfelelően, vagy annak megfelelően, hogy mit javasoltak neki. Úgyhogy jelenleg ez van:

 

Biza, egy Microtech Lt10s. Elég retró cuccnak néz ki, és sajnos felfogásában az is. És a legdurvább az, hogy abban a konfigurációban, ahogy nekem van 1895(!!!!!!) dollárba kerül. És kb. ilyen szintű alkatrészekből áll, mint 90 dolláros soros átalakító, meg 225 dolláros programozó képernyő. A kábelköteg 185 dollár. Cserébe viszont:

  • Nem használja a kopogás szenzort.
  • Nem használ szélessávú lambdát.
  • A gyújtást nem táblázatban állítod, hanem két lista alapján. Fordulatszám lista, nyomás lista.
  • Nem lehet állítani az injektorok paramétereit. (Offset és lag)

 

Van egy feelingje, mi? 🙂 Az új verzió sem kutya, az így néz ki:

Forrás: http://www.mazfix.com.au

 

Ettől függetlenül ez egy bizonyítottan használható darab, tehát most nem kutyázás történik (kivételesen), hanem a világ apró furcsaságainak megélése. 😉 A gond akkor volt, amikor elkezdtem gondolkozni, hogy mit szeretnék kezdeni az autóval, és ahhoz milyen vezérlőkre lesz szükségem.

  1. Akartam egy boost controllert, azaz elektronikus töltőnyomás szabályzót. Ez többek között arra jó, hogy a turbó wastegate rúgójától függetlenül tud turbónyomást állítani. (Értelemszerűen csak többet, mint amennyire a wastegate rúgója kalibrálva van, kevesebbet nem.) A jobbak tudnak olyan csemegéket, mint a fordulatszám vagy sebességfokozat függő töltőnyomás. Én az ilyenektől azonnal f……………………. Jó dolgok ezek, na. 😉
  2. Szerettem volna egy metanol-víz befecskendező rendszert. Ez egyrészt hűti a motorba áramló levegőt, tehát az sürűbb lesz, tehát több benzint lehet vele elégetni, ergo nő a teljesítmény. Másrészt segít a kopogás elleni harcban, ami egy magas fordulatú, iszonyatos mennyiségű hőt termelő wankel esetében bizony nem játék. Ott nem az van, hogy ha hallom, hogy kopog visszaveszek két fokot a gyújtásból, és megvagyunk, hanem összeszedem a kipufogón keresztül távozó éltömítéseimet az autó mögül. A metanol (vagy éppen denaturált szesz, vagy etanol, ha a metanol épp nem hozzáférhető) emeli az oktánszámot, így kitolja a kopogás-határt. Vízzel 50/50 arányban keverve két fontos dolog történik: a metanol sokkal nehezebben gyullad meg normál körülmények között, a víz pedig párává alakul és hőt von el, így hűti az égésteret. Az egyébként megvan, hogy miért rossz, ha belobban a metanol? Nem nagyon lehet látni, ha ég:
  3. Szerettem volna valami olyan eszközt, ami egyrészt méri/mutatja az aktuális benzin/levegő arányt (AFR-t, air to fuel ratio), és a töltőnyomás függvényében képes beavatkozni, ha valami gáz van. Azaz ha mondjuk 1 BAR nyomásnál 14-es AFR-t lát, ami (benzin)szegény égést eredményezhet, akkor villog, vagy sípol, vagy küld egy jelet valahova.
  4. A 3-as és 1-es dolgot szerettem volna egyszerre, hogy a töltőnyomás megjelenítés ne legyen redundáns, és jó lett volna, ha tudom az egészet loggolni a fordulatszám függvényében. Az árak függvényében ez viszont úgy nézett volna ki, hogy a ~270 dolláros AEM FailSafe és az ~500 dolláros Turbosmart eBoost2 funkcionalitásának úniójából egy olyan műszer esik ki, aminek az árát konkrétan nem merem leírni, még úgy sem, hogy egy pillanatig sem gondoltam, hogy megveszem.

Ilyenkor ugye az a kérdés, hogy hogyan nem lesz ez az egész bukó? 🙂 Főleg úgy, hogy van egy AEM Failsafe a birtokomban, és egy Microtech LT10s. Mert ezek ugye az autóval (Mohossal) együtt előrelátóan beszerzésre kerültek, igaz a vezérlő nem volt opció, azt mindenképp meg kellett venni.
Ha a Microtech csomagot el tudom passzolni 700 dollár környékén, akkor ott tartok, hogy van 700 dollárom ECU-t nézni. (ECU: emission control unit vagy electronic control unit. A motorvezérlő rövidítése.) Ha hozzászámolom egy olyan boost controller árát, ami tud sebességfokozatonkénti töltőnyomást szabályozni 1200 dollár felett járok. Ha esetleg amit veszek, az tud metanol befecskendezést is szabályozni, akkor megspórolom egy progresszív vezérlő árát, azaz kb. 200 dollárt. 1400 dollárnál járunk.

Kíváncsi vagyok, hogy ez majd mennyiért megy el: http://www.ebay.com/itm/1988-1991-Mazda-Rx7-Turbo-2-Trubo-II-MicroTech-LT10C-with-X4-EFI-13B-Rotary-/291774271089?hash=item43ef1a0e71:g:uIAAAOSwrklVWghj&vxp=mtr Az enyém mondjuk régebbi.

Mindenesetre ezzel az 1400 dolláros összeggel a fejemben körülnéztem a piacon. (Komplett ECU-t kerestem, kábelekkel.)

Adaptronic 440 Universal Select ECU – 1100 dollár körül kábelekkel. Jó funkcionalitás, de minden együtt tuti nem menne. Úgy viszont drága, ha kell mellé vásárolgatni dolgokat.

Motec M130 Sport – 1700 euró. Csak a doboz. Felejtős.

Haltech Elite 750 – 1400 dollár környékén kábelekkel. Jó cucc, de nem használ kopogásszenzort. A magasabb kategória pénzügyileg felejtős.

ECU VEMS V3 – 500 euró alap, opciókkal 760, kábellel 1000. Használhatónak tűnik, jó támogatottság, elérhető árú kiegészítők. Az elvárások 90%-át teljesíti.

MS3Pro Standalone ECU (MegaSquirt) – 1200 dollár kábelestül. Baromi sok mindent tud. Iszonyat mennyiségű cucc és elérhető tudás van hozzá, sőt, találtam egy Rx-7 beépítés HowTo-t is. (http://www.aaroncake.net/rx-7/megasquirt/index.asp)

MegaSquirt-III EMS System with MS3X Expansion V3.57 – 817 dollár kábelestül. Majdnem MS3Pro kategória. Ha nem lesz metanol befecskendezés, akkor ez is megfelel. A kopogásszenzorhoz külön kütyü kell, az még 85 dollár.

Egyrészt a megasquirtnek ilyen pornós neve van, meg jól is néz ki, másrészt van európai disztribútor, akinél nem szálltak el az árak. Utánanézek, ha nem írnak róla sok rossz dolgot, akkor bizony szerzek egy nagyspriccelőt. Egyébként van egy Ultimate termékük is, eszméletlen jól néz ki:

 

A sima pro az kicsit visszafogottabb:

A mai posztot Aaron Cake videójával zárom, aki elmondja Nektek, hogy hogyan kell egy ilyen spriccelős motorvezérlőt beépíteni az autóba. Elsőre tróger amcsinak néz ki, meg aztán a szalagfűrésszel is akadnak gondjai, de szépen lassan kiderül, hogy hatalmas arc.

 

 

 

 

Hozzászólások